09 F9 11 02 9D 74 E3 5B D8 41 56 C5 63 88 C0

Nu har dom slagit till igen. Storföretag har försökt att censuera internet. Nörd med svaga anarkistiska (egentligen gillar jag bara att jävlas) tendenser som jag är så döper jag givetvis det här inlägget till just de bokstäver och siffror som de försöker ta bort. Föreningen AACS (grundare: IBM, Intel, Panasonic, Sony, Toshiba, The Walt Disney Company, Warner Bros) är rädda. De där siffrorna är nämligen den nyckel som krävs för att avkoda HD-DVD-skivor. För er som inte förstår kan jag bara säga att det är något folk tävlat om att vara först i och som filmbolagen kommer förlora miljarder på förmodligen.

Hur som, det viktigaste är att AACS försöker få bort koden från internet. Hotar webhotell och sidor med diskussionsforum att om de inte tar bort koden så kommer de att stämmas, de försökte till och med att få Google att ta bort alla länkar som refererar till den. Att ingen lär sig. Förut fanns det en grupp av människor man inte bråkade med, huliganer. Kriminella element i det stora, MC-klubbar och liknande, var något man aktade sig för eftersom de är stora och har muskler. Idag är det en annan grupp man inte ska bråka med. G33ks. Nördar helt enkelt. De retortar värre än någon annan.

Så vad händer? Jo, det blir givetvis en Streisandeffekt och koden spreds som en löpeld via forum, privata hemsidor och IRC med mera. Men det räcker inte. När nördar lackar ur så gör de det på riktigt. Folk borde lärt sig efter att Piratebay "beslagtogs". Tre dagar efter tillslaget var servrarna uppe igen. Ungefär två TIMMAR efter tillslaget hade riksdagen, polisen och antipiratbyrån fått sina hemsidor totalt utslagna. Så vad hände med koden? Jo, den finns på t-shirts, i filmer på youtube, i serier (dagens Dieselsweeties bland annat), i minst två olika sånger samt utskriven och uppsatt på våran anslagstavla i trapphuset. Såg till och med en bild på en kille som rakat en ram på vänster bröst och tatuerat in koden där. Sjukt roligt att koden är, i dagsläget, internets mest kända förmodligen och att den enda anledningen till det är att AACS ville få bort den helt. Det som är absolut roligast dock är att det inte är första gången. När normannen Jon Lech Johansen knäckte förra DVD-krypteringen DeCSS försökte DMAC (Digital Millennium Copyright Act) göra samma sak. Resultatet? Likadant. Människor lär sig av sina misstag, idioter dör av sina.

Under det här inlägget har jag lyssnat på Köttgrottornas "Hjälp till hjälplöshet" och "Liv till varje pris". Min playlist och jag är i samklang igen. Här följer några rader ur Liv till varje pris.

Jag har fel i huvudet, det är något som är knas.
Jag har sett en ängel, en svart med vingar av glas.

Oh, vad jag har längtat efter det här!
Jag har förvandlats till en stödperson, men det var det värt.
Oh, och alla känslor som jag har!
Jag måste vara galen, det finns inga vettiga tankar kvar.

En hyllning till senildemensens befriande dimslöjor. Är jag den enda runt-20-åringen som redan nu längtar efter pensionen? När jag blir gammal ska jag minsann dra till stan och åka buss och gå på konsum hela dagarna. Folk kommer hata mig mer än något annat. Ska gnälla, klaga och vara dum och seg på riktigt. Sen kommer jag hem till min egen lilla by där jag kommer vara känd som "den snälla farbrorn som alltid ser på lokallagets hemmamatcher i fotboll, div. 5 och alltid har en skål godis på köksbordet". Jag ska vara twoface och få det bästa utav allt. Sen ska senildemensen befria mig från alla korkade människor. För på MIN tid fanns det inga idioter. Mmm... Min tid...

Nu är det trubaduren Dick Lundbergs (okänd vinnare i Baren, TV3) Onda aning och vin. Fin, seg och deppig. Inget för idag alltså. Även fast det snöade i förmiddags. Får bli Coca Carola - Promenad istället. Mmm... Glad låt. Mmm...

Kommentarer
Postat av: mr Gustav

hahaha..ja jävlar...

2007-05-13 @ 10:51:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback