Lösningen!

Har kollat runt lite på internet och hittade en väldigt intressant sida. Det är bara en lång lista över Sveriges alla kungar genom tiderna, från Olof Skötkonung 995 till Carl XVI Gustaf idag.

Svenska Kungar


Går man igenom den så hittar man massa fashinerande fakta. Som att den första Erik med ett nummer var Gustav Vasas son Erik XIV. Tror inte det var 13 Erik före honom, men de som var hade tilläggsnamn som den Äldre, den Heliga, Läspe och Halte (mitt favorittillägg =P) och liknande. En annan spännande sak är att hans bror, Karl IX, egentligen bara är den tredje Karl som var kung. Så egentligen skulle Karl XII bara vara Karl V tänkte jag först. Men, det var då jag kom på det. Det är ju inte så man räknar. Han skulle vara Karl VI, eftersom Karl X Gustav är den enda Karl X som finns. Alltså, den andra delen av en kungs dubbelnamn spelar absolut ingen roll när det gäller numreringen! Numrering började för övrigt med Kristian II, känd som Kristian Tyrann, 1520, så det kanske inte är så konstigt att de började räkna fel på alla Erik och Karl som fanns där innan. En rolig sak, som också påverkar Vasasonen Johan III, är att Johan II egentligen hette Hans. Tydligen var Hans I inte något konungaaktigt namn.

Så, för att svara på frågan jag tidigare ställde, om prinsen blev kung skulle han bli Carl XVII Philip.

Har jag sagt att jag älskar ledigveckorna förresten? Det här tog mig nästan hela Jay Leno inatt att ta reda på och varför inte? Inte som att jag har något annat för mig, jag är ledig!

Kommentarer
Postat av: Pelin

Uppenbarligen för mycket tid, ja;)

Varför kunde inte alla kungar hetat samma sak och så systematiskt ökat nummret? Eller varför inte "Kung I" osv:P

Postat av: Ingela

Vad skönt att du hittade lösningen, så jag slipper ligga vaken om nätterna och fundera. Jag har nämligen inte tid med det som du verkar ha :p

2008-01-29 @ 19:25:57
Postat av: Jero

Pelin: eller bara ha jävligt olika namn allihopa. Har en kung hetat så tidigare så får ingen heta det, det skulle vara lite roligt nu. =P "Men... Kung Clemens då? Det är inte så många andra namn kvar!"

Ingela: I live to serve. ;)

2008-01-29 @ 21:39:28
URL: http://jero.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback