El Experimento!

Eftersom jag läser en kurs om enkäter, intervjuer och eperiment så tyckte våran lärare att det vore bra om vi gick på hennes kollegas experiment/undersökning. Sure, free lunch tänkte jag, men som alla vet, there is no such thing as a free lunch. Först var det dags för ett koncentrationsexperiment, gick inte så bra när jag var trött direkt. Sen några frågor i en enkät. Var väl rätt standard. SEN kom det roliga. 15 minuter med stillbilder tagna i närområdet. Kan inte säga vad för bilder, kan ju sabba resultaten om någon annan som ska göra testet läser här, men det var iaf på olika miljöer och inte en människa med. Vissa kom flera gånger. I 15 minuter. Gick ändå helt ok, sen fyllde jag i resten av formuläret och gjorde koncentrationstestet igen. Så långt så bra. Sen gjorde vi om ALLT en gång till. Samma formulär, andra bilder men ändå 15 jävla minuter. Kändes som en timme. Koncentrationen sista gången vi gjorde det lilla experimentet var ju inte på topp direkt. Men det tog 50 min och jag fick en lunchkupong på centrum iaf, så det får väl vara värt det. Jag har fått mindre för att ha haft tråkigare så.

Idag började vi också rita på våran detaljskiss av barnvagnsvaggaren vi gör. Från 13 till 18. Eller ja, skittråkig föreläsning som jag lyckades somna på, trots Power King, pass 3, men sen satt vi till och med pass 5. Spårade som vanligt ur lite grann och här har vi förutom massa amplitudförändrare, teleskopstänger och fästen med inbygda glidlager även en rotationslänk som blev någon slags mask som visade ungefär vad vi kände då. Ett artistiskt sammarbete av mig och Micke.

 

Dagens t-shirt blev lite generic g33k, en gammal favorit i repris kan man säga. There's no place like 127.0.0.1.


Dagens paradox... Nu ska vi se, får ta en kort idag också eftersom jag är trött efter träningen. Hempels paradox, även kallad Raven Paradox på engelska, och den handlar om logisk induktion strider mot mänskligt förnuft.
 
Hempel beskriver paradoxen genom att göra en hypotes om att alla korpar är svarta. Detta betyder, inom logiken, att det är samma sak som att säga att alla icke-svarta ting är icke-korpar. Detta betyder att om man tittar på massor av korpar som är svarta så stärks ens tro på att alla korpar är svarta. Men, det betyder också att om samma person undersökte väldigt många röda äpplen och visste att alla icke-svarta saker är icke-korpar, så skulle han också, enligt logikens lagar, bli mer övertygad om att alla korpar är svarta. Så enligt logisk induktion så kan man grovdra det helt enkelt med att säga "Idag såg jag ett rött äpple, det betyder att alla korpar är svarta".
   Ett fulare exempel är en dikt av Gelett Burgess:
"Jag har aldrig sett en lila ko
Men om jag såg en
Skulle sannolikheten för att alla korpar är svarta
Ha en bättre chans att vara ett? ".
   Inom vetenskapen används induktiva resonemang ofta för att ge stöd åt fysiska lagar, som gravitationslagen, som ofta baseras på ett näst intill oändligt antal observationer, utan motexempel.

Motsatsen, eller ja, motsats är väl fel ord men jag är trött, är för övrigt Cygne noir (franska för svart svan). Det innebär att göra någonting som ansetts omöjligt, att motbevisa något som varit närmast en sanning.
   "Uttrycket härstammar från det i vetenskapsteoretiska sammanhang använda exemplet på induktion som bevismetod, som utgår från att alla svanar är vita. Denna tes falsifierades när svarta svanar påträffades i Australien." som Professor Wikipedia säger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback